MF przesuwa nowy JPK_VAT na 1 października 2020 r.
Prosimy Wszystkich Klientów o sprawdzenie oprogramowania czy spełnia wymagania do
stosowania nowych wymagań ewidencyjnych
Umorzenie pożyczki 5 tys. zł - o czym warto pamiętać?
Poprawka naniesiona przez sejmową komisję finansów publicznych do projektu ustawy o dopłatach do oprocentowania kredytów bankowych udzielanych na zapewnienie płynności finansowej przedsiębiorcom dotkniętym skutkami COVID-19 oraz o zmianie niektórych innych ustaw (tarcza 4.0) zakłada, że umorzenie pożyczki 5 tys. zł nastąpi z urzędu.
Powiatowe urzędy pracy samodzielnie będą anulowały zobowiązanie, jeśli przedsiębiorca nadal będzie prowadził działalność. Można zatem przypuszczać, że urzędnicy będą sprawdzali przed formalnym umorzeniem, czy działalność nie została np. zawieszona.
Ponadto przychód z tytułu umorzenia pożyczki nie stanowi przychodu w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz przepisów o podatku dochodowym od osób prawnych. Dlatego też przedsiębiorcy zgodnie z brzmieniem art. 15 zzd ust. 10 ustawy z dnia 2 marca 2020 r. o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19, innych chorób zakaźnych oraz wywołanych nimi sytuacji kryzysowych (Dz. U. poz. 374, z późn. zm.) nie będą mieć obowiązku zapłaty podatku od umorzonej kwoty pożyczki.
Wnioski te zostaną rozpatrzone nawet wtedy, gdy wcześniej ZUS odmówił zwolnienia z opłacania składek.
Po wejściu w życie przepisów możliwe będzie umorzenie składek wykazanych w deklaracji rozliczeniowej. Płatnicy, którzy na wskazany w przepisach dzień:
Jeżeli w związku z umorzeniem składek powstanie nadpłata, to zostanie ona zaliczona na poczet przyszłych składek lub będzie podlegać zwrotowi na wniosek płatnika.
W związku z planowaną zmianą przepisów nie należy składać do ZUS wniosków o ponowne rozpatrzenie sprawy (ZUS rozpatrzy sprawę z urzędu – bez ponownego wniosku) ani o zwrot nadpłaty (o zwrot będzie można wystąpić po ustaleniu wysokości umorzenia).
O zwolnieniu z opłacania składek lub jego nowej wysokości ZUS poinformuje na Platformie Usług Elektronicznych (PUE) ZUS lub przekaże pismo za pośrednictwem poczty.
Wprowadzany od 1 października wraz z nowym JPK_VAT obowiązek oznaczania dostaw i świadczenia usług (GTU) rodzi wśród podatników wiele wątpliwości. Dotyczą one zarówno towarów i usług, które powinny być oznaczane, jak i faktur z nimi związanych. Niniejszy poradnik został opracowany na podstawie odpowiedzi na pytania zamieszczone na stronie Ministerstwa Finansów.
Wraz z nowym plikiem JPK_VAT wprowadzony zostanie obowiązek oznaczania przez sprzedawców niektórych towarów i usług specjalnymi oznaczeniami liczbowymi. Dla wybranych towarów zostały przewidziane oznaczenia od „01” do „10”, zaś dla wybranych usług – oznaczenia od „11” do „13”.
Podkreślić należy, że wskazany obowiązek ciążyć będzie wyłącznie na sprzedawcach. Nabywcy towarów i usług nie będą obowiązani wskazywać poniższych oznaczeń w przesyłanych plikach JPK_VAT.
W związku ze zidentyfikowaniem zakłócenia, a także biorąc pod uwagę planowane prace serwisowe w zakresie usług profilu zaufanego (o których informuje Ministerstwo Cyfryzacji na stronie pz.gov.pl), do biegu terminów, o których mowa w art. 60 ust. 1 ustawy (oraz w konsekwencji do terminu wynikającego z art. 195 ustawy, tj. terminu 13 lipca 2020 r. na przesłanie zgłoszenia do CRBR przez spółkę zarejestrowaną w KRS przed dniem 13 października 2019 r.), nie wlicza czasu wystąpienia tego zakłócenia.
Informacja o usunięciu przedmiotowego zakłócenia zostanie opublikowana w postaci osobnego komunikatu. Od dnia następnego po opublikowaniu komunikatu o usunięciu zakłócenia termin do przesłania zgłoszenia do CRBR biegnie dalej. W związku z powyższym prosimy o śledzenie komunikatów dotyczących funkcjonowania systemu obsługującego CRBR.
NOKEY sp. z o.o.
al. Roździeńskiego 88a
40-203 Katowice
E-mail:
biuro@nokey.pl
sekretariat@nokey.pl
GG: 8601363
Telefon/faks:
+48 32 258 54 32
+48 32 259 71 62
+48 32 259 83 28
NIP: 634 013 57 59
REGON: 008064241
KRS: 0000154382